Brood- en banketbakkerij Van Tilburg is een begrip in Rijnsburg. Niet zo gek, want het bedrijf bestaat dit jaar al weer 76 jaar. Johan van Tilburg (37) staat als derde generatie aan het roer van het familiebedrijf. “Mijn ouders woonden vroeger boven de bakkerij. Daar zijn ook mijn zussen geboren. Zelf ben ik vlak naast de bakkerij geboren. Mijn ouders waren namelijk net verhuisd naar een woning twee deuren verderop”, vertelt Johan.

De familie Van Tilburg was oorspronkelijk een boerenfamilie met gronden in gebied De Kloosterschuur. “Mijn opa wilde geen boer worden en ging werken bij bakkerij Verboon. Vlak na de oorlog nam hij onze bakkerij over. Na zijn plotseling overlijden, zetten mijn vader en zijn broer Wim de zaak voort.” Achttien jaar geleden overleed Wim van Tilburg en bleef Johans vader alleen in de zaak.

Het bakkersvak kreeg Johan met de paplepel ingegoten. “Vanaf mijn tiende jaar mocht ik al mee met venten, brood verkopen met de kar langs de deuren. En vanaf mijn vijftiende had ik in mijn eentje een eigen wijk.” Zijn ouders lieten hem vrij in zijn keuze om een vak te kiezen. Zo deed Johan bijvoorbeeld ook ervaring op met het inpakken van bloemen op de veiling. Bij thuiskomst hielp hij dan weer verder in de bakkerij van zijn ouders. “Na de tuinbouwschool besloot ik daarom om de bakkersopleiding te volgen. Ik werkte vervolgens vijf jaar bij Van Maanen om het vak in de praktijk te leren en daarna ben ik in het familiebedrijf gekomen”, vertelt Johan.

Brood- en banketbakkerij Van TilburgWerkvloer
Zijn zussen Sandra en Jolanda kozen voor een ander beroep: leerkracht en bankmedewerker. Sandra helpt vaak mee op zaterdag met hand-en-spandiensten of als er door ziekte ineens handen tekort zijn. Jolanda mag ook graag inspringen bij drukke periodes vlak voor de feestdagen. Johans vader (67) bezorgt nog steeds af en toe bestellingen, maar mevrouw Van Tilburg werkt vanwege haar gezondheid niet meer mee in de zaak. “De laatste vijftien jaar is er in onze branche zoveel veranderd, dat mijn vader het ook niet meer bijhoudt. Vooral door de komst van internet. De boekhouding en administratie, maar ook de bestellingen en de inkoop. Alles regelen we via e-mail en online. Had een klant vroeger keuze uit drie taarten en twee soorten brood, nu is ons assortiment zo veel groter geworden. Bovendien verloopt alles sneller. Johan: “Toen ik net begon, zat ik twee minuten op kantoor, tegenwoordig twee uur per dag om allerlei zaken te regelen. Ook het personeelsmanagement is erbij gekomen. Daardoor ben ik minder op de werkvloer dan ik zou willen.”

Werken als bakker was vroeger lichamelijk zwaarder dan vandaag de dag. “Mijn vader heeft al drie nieuwe knieën gehad. Niet zo gek als je bedenkt dat de zakken bloem verpakt waren in balen van vijftig kilogram. Nu is dat twintig kilogram. En alles deed je met de hand.”

Ambachtelijk brood
“Wist je dat het bijna vijf uur duurt om een ambachtelijk gemaakt brood te bakken? Dat betekent dat we continu aan het bakken zijn en ondertussen ook andere producten voorbereiden. Ons eerste personeelslid begint ’s avonds om 23.00 uur, de tweede om 00.30 uur en om ongeveer 03.00 uur trekken de volgende collega’s hun schort aan. Een groot verschil met brood uit de supermarkt. Wij geven onze producten liefde en passie mee. Alle stappen van het productieproces bekijken en beoordelen we zelf. Soms heeft een deeg een paar minuten langer nodig om te rijzen. Of blijft het wat dikkig en moet er nog een beetje water bij. Bij fabrieksbrood is dat niet mogelijk, daar gaat alles strak op tijd de oven in. De combinatie van die extra aandacht en de keuze voor de grondstoffen maken het verschil in kwaliteit. En dat proef je!”

Bovendien kunnen we in de kleinschalige brood- en banketbakkerij heel flexibel rekening houden met de wensen van onze klanten. Wil iemand liever aardbeienjam tussen de taart in plaats van abrikozenjam, dan kan dat. Datzelfde geldt voor de keuze in soorten slagroom. “In dit werk moet je niet naar je uren kijken. Als ik er geen zin meer in heb, dan stop ik er direct mee. Het is zo mooi om - als ik eens even in de winkel ben - van klanten te horen dat ze genoten hebben van onze taart. Daar doe je het voor.”

Brood- en banketbakkerij Van Tilburg werkt met een team van bijna twintig medewerkers. Zij werken in de bakkerij, in de twee winkels in Rijnsburg of voor het ‘grote derde kanaal’. “Dat zijn de bestellingen voor sportkantines, horeca en bedrijven. Helaas is de omzet in dat deel door corona een stuk minder. Ons brood en banket zijn toch een zekere luxe. Als het even minder gaat met de bloemenhandel merken we dat direct. In de winkels was de omzet afgelopen jaar prima, want mensen kunnen hun geld niet op een andere manier uitgeven. Een taart met allerlei toeters en bellen van 75 euro ging gemakkelijk over de toonbank.”

Van Tilburg bezorgde jarenlang brood bij de mensen aan de deur. “Toen mijn vader door een bacterie in zijn been dit werk niet meer kon doen (na 55 jaar!), besloot ik dat het tijd was om hiermee te stoppen. Eigenlijk was het ook niet meer rendabel. Maar ja, onze trouwe klanten in het dorp waren aan deze service gewend. Het was daarom best een beslissing. Tegenwoordig hebben we een webshop…”

Persoonlijk contactJohan van Tilburg en Dick Heemskerk
Alle verzekeringen van Brood- en banketbakkerij Van Tilburg zijn ondergebracht bij De Leeuw Verzekeringen, dat voortaan Heilbron Leiden heet. “Ik kende Dick Heemskerk al via de business club van Rijnsburgse Boys. Bij een biertje raakten we aan de praat omdat ik niet tevreden was over mijn vorige verzekeraar. Dat persoonlijke contact vind ik belangrijk. Zo jammer, dat die contacten er in deze coronatijd niet zijn.” Mogelijke risico’s zijn heel breed: van brand- of waterschade, tot personeelszorg en productaansprakelijkheid of schade aan het wagenpark.

Dick: “We spreken elkaar minimaal een keer per jaar om alles door te nemen. En om te bespreken of er wijzigingen zijn in wetgeving of bij de winkels bijvoorbeeld. Soms is er tussendoor contact nodig bij schade. Dan ontzorgen wij volledig. Dat betekent dat ik zo snel mogelijk zelf langs ga om te kijken wat de schade precies is en vervolgens alle rompslomp regel. Dat is het voordeel van een tussenpersoon.” Johan: “Die korte lijnen en het persoonlijk contact vind ik heel prettig. Want als ondernemer heb ik het druk genoeg. Ik wil gewoon dat het geregeld wordt. ”Johan herinnert zich nog goed dat er brand uitbrak in de bakkerij. “Ik was 21 jaar en mijn vader was op vakantie op Aruba. Dat was een leerzame ervaring…”

Over de overname door Heilbron is Johan nuchter. “Voor mij zal er niets veranderen, alleen de naam van de organisatie. Mijn contactpersoon blijft gewoon Dick Heemskerk.” Dick is al vanaf zijn achttiende jaar betrokken bij de organisatie. “We zijn onderdeel van een grotere organisatie geworden, wat een volumevoordeel voor de klant met zich meebrengt. De persoonlijke dienstverlening zal van hetzelfde hoge niveau blijven.”

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.