De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

Verborgen gebreken (5/6) : Praktische tips voor kopers en verkopers

Verborgen gebreken

De aan- of verkoop van een huis is voor veel mensen de meest kostbare beslissing van hun leven. Hoe voorkomt u als verkoper en koper teleurstellingen en juridische problemen rondom ‘verborgen gebreken’? Praktische tips voor kopers en verkopers.

Inleiding

Onlangs werd me gevraagd of ik een ‘blogje’ wilde schrijven over ‘verborgen gebreken’. ‘Verborgen gebreken’ zijn problemen met een huis die zich pas openbaren na de koop en meestal pas na de overdracht. Als er achteraf problemen ontstaan na een verkoop van een huis of appartement, dan gaat het vrijwel altijd over dit onderwerp. Er bestaan veel misverstanden over verborgen gebreken. En er is dus veel over te zeggen. En dus werd het niet ‘één blogje’, maar werden het er vijf.

Praktische tips voor verkopers

1)  Bij twijfel? Niet doe-het-zelven!
Schakel een NVM-makelaar in voor de verkoop van uw woning. Een goede makelaar helpt u om optimaal te voldoen aan uw mededelingsplicht als verkoper. Als er achteraf problemen ontstaan, staat u er met een professionele makelaar altijd beter voor.

2)  Zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering met een dekking voor geschillen over ‘wonen’
Als er problemen ontstaan met een door u verkochte woning, dan is het prettig als u uw belangen uit handen kunt geven aan een juridisch adviseur of advocaat zonder dat dat direct enorm in de papieren loopt. Een rechtsbijstandsverzekering met een dekking voor geschillen over wonen kan dan goed van pas komen.

3)  Wees ongevraagd open en eerlijk
Vul de Vragenlijst verkoop woningen zorgvuldig en naar waarheid in. Wees eerlijk over de voordelen en kwaliteiten van het huis, maar ook over grotere en kleinere gebreken.

4)  Wees gevraagd open en eerlijk
Informeer een koper eerlijk over die zaken waarvan hij of zij aangeeft dat ze voor hem of haar bijzonder van belang zijn met betrekking over hun toekomstige woning.

5)  Zorg dat u kunt instaan voor informatie die u verstrekt
Als u niet bekend bent met de kwaliteit van bepaalde onderdelen van uw huis, doe dan ook geen enkele uitspraak over die onderdelen. Als een koper u vraagt of de kruipruimte droog is, antwoord daarop dan alleen bevestigend als u ervan overtuigd bent dat die kruipruimte ook daadwerkelijk droog is en droog blijft.

6) Laat het informeren van een koper over aan uw makelaar
Ook als u een verkopend makelaar inschakelt, dan kan het voorkomen dat u zelf contact krijgt met een kandidaat-koper, bijvoorbeeld tijdens een Open Huizen Route. Laat vooral uw woning zien aan mogelijke geïnteresseerden, maar laat de beantwoording van specifieke vragen over aan uw makelaar.


7) Los problemen aan uw woning daadwerkelijk op en doe niet aan symptoombestrijding
Als uw dakkapel lekkagesporen vertoont, laat dan de dakbedekking repareren of vervangen en schilder daarna uw dakkapel opnieuw. Als een opvallend 'fris' geschilderde dakkapel bij de volgende eigenaar weer gaat lekken, dan heeft u alle schijn tegen dat u een gebrek bewust hebt 'weggewerkt'. Als u plannen heeft om uw woning te verkopen, zorgt u er dan voor dat alle zichtbare gebreken op een professionele manier worden opgelost. Bewaar de facturen en garantiebewijzen, zodat u deze kunt overdragen aan een koper.

Praktische tips voor kopers

1) Bij twijfel? Niet doe-het-zelven
Schakel een NVM-makelaar in voor de aankoop van uw woning. Een goede makelaar helpt u om optimaal te voldoen aan uw onderzoeksplicht als koper. Als er achteraf problemen ontstaan, staat u er met een professionele makelaar altijd beter voor.

2) Zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering met een dekking voor geschillen over ‘wonen’
Als er problemen ontstaan met een door u gekochte woning, dan is het prettig als u uw belangen uit handen kunt geven aan een juridisch adviseur of advocaat zonder dat dat direct enorm in de papieren loopt. Een rechtsbijstandsverzekering met een dekking voor geschillen over wonen kan dan goed van pas komen.


3) Wees duidelijk over de specifieke eisen die u aan uw toekomstige huis stelt
Een verkoper of verkopend makelaar is verplicht om u te informeren over de gebreken van het huis die zij kennen, die u zelf niet kunt waarnemen en waarvan zeker is dat ze voor u van belang zijn. Als u niet aangeeft dat bepaalde zaken voor u van belang zijn, dan bestaat de kans dat u daardoor informatie misloopt.


4) Bezichtig een woning tenminste twee keer
Een eerste bezichtiging is vooral bedoeld om uzelf er van te overtuigen dat een woning een tweede bezichtiging waard is. Een eerste bezichtiging doet u vooral met uw hart. Een tweede bezichtiging doet u met uw hoofd en vooral met een kritische blik. Het kan verstandig zijn om iemand mee te nemen met een ‘objectieve’ blik, zoals een NVM aankoopmakelaar.


5) Tips voor een tweede bezichtiging

  • Let op zaken die wijzen op problemen met het huis. Een scheur in een plafond of muur hoeft geen signaal te zijn dat er iets mis is met de fundering. Maar dat kan wel.

  • Let op of deuren goed en gemakkelijk sluiten. Als deuren klemmen, dan kan dat soms wijzen op problemen met de fundering.

    Let op de leeftijd van de c.v.-ketel. De technische levensduur van een ketel is circa 15 jaar, de economische levensduur is vaak korter.

Leg uw ervaringen vast met deze checklist bezichtiging.


6) Laat  – zeker bij de aankoop van een oudere woning – een bouwkundig rapport opmaken
Een makelaar is een deskundige, maar een goede deskundige kent ook zijn beperkingen. Als makelaars van De Leeuw Makelaardij optreden voor een koper, zullen we bij oudere woningen altijd het dringende advies geven om de woning bouwkundig te laten keuren.


7) Zijn er problemen aan een door u gekochte woning? Onderneem dan direct actie
Op grond van de wet moet een koper gebreken 'binnen bekwame tijd' melden aan de verkoper. Als er problemen zijn met de door u gekochte woning, dan is het dus van belang om niet te lang te wachten met het ondernemen van actie in de richting van de verkoper of diens makelaar.

Meer weten?

Lees de overige blogs over dit onderwerp:

Verborgen gebreken (1/6) : Hoe voorkomt u teleurstellingen bij de (ver)koop van een huis
Verborgen gebreken (2/6) : De juridische spelregels voor kopers en verkopers
Verborgen gebreken (3/6) : Vastlegging van bijzonderheden in de koopovereenkomst
Verborgen gebreken (4/6) : Voorbeelden uit de praktijk, rechters aan het woord
Verborgen gebreken (5/6) : Praktische tips voor kopers en verkopers (deze blog)
Verborgen gebreken (6/6) : Stappenplan bij verborgen gebreken

Gerelateerde berichten

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.