De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

Zes redenen om niet blind af te gaan op vergelijkingssites voor verzekeringen

shutterstock_270850649

Als u een heilig vertrouwen wilt houden in de betrouwbaarheid van premievergelijkers, dan kunt u deze blog maar beter overslaan. Zes redenen voor gezond wantrouwen in 'onafhankelijke' premievergelijkers.

1) Sommige vergelijkingssites zijn minder onafhankelijk dan u denkt

De grootste vergelijkingssite van Nederland is Independer. Independer is volgens eigen zeggen 100% onafhankelijk maar juridisch vooral 100% eigendom van verzekeraar Achmea. En dat is bijzonder. Luistert u vooral naar dit radiofragment van NOS Radio 1. U hoort Arné van den Boom van Zilveren Kruis Achmea publiekelijk jammeren over het gebrek aan onafhankelijkheid van Independer. Independer en Achmea lagen in 2010 nog volop met elkaar overhoop, blijkbaar omdat Achmea onvoldoende wilde betalen om opgenomen te worden in de felbegeerde 'toplijstjes' van de premievergelijker. Independer weigerde haar beleid aan te passen. "If you can't beat them, join them", moeten ze bij Achmea hebben gedacht. En dus werd in 2011 Achmea voor 77% aandeelhouder van Independer, vanaf 2016 is het belang zelfs 100%.

Hypotheekvergelijker EyeOpen is eigendom van (Unirobe) Meeus, volgens eigen zeggen eveneens 'volledig afhankelijk' maar wel 100% eigendom van verzekeraar Aegon. Je hoeft niet heel handig te zijn met Google om te achterhalen wat de betekenis is van de term 'onafhankelijkheid' voor Aegon.  Zo bleek Aegon in 2004 vier jaar lang te hebben verzwegen enig aandeelhouder te zijn van 'onafhankelijk adviseur' Meeus. Korte tijd later bleek dat Aegon met geheime bonussen werkte om de 'onafhankelijk adviseurs' van Meeus toch vooral verzekeringen van Aegon te laten verkopen. Dit zouden oude koeien uit de sloot zijn, als Aegon in 2014 niet opnieuw in het nieuws was gekomen over een gevalletje 'onafhankelijkheid'. Onderzoek door de Consumentenbond toonde aan dat de adviseurs van Meeùs in hun gesprekken met klanten zwijgen over de band tussen Meeus met Aegon.

2) Vergelijkingssites: gratis informatiebron voor de consument of dikbetaalde leadgenerators voor verzekeraars?

De informatie die vergelijkingssites bieden wordt kosteloos aan consumenten aangeboden. Maar verzekeraars betalen veel geld voor de leads. Alle premievergelijkers op internet zijn commerciële bedrijven die gebaat zijn bij uw overstap. Het staat niet vast dat u wijzer wordt van een overstap dankzij een vergelijkingssite, maar het staat wel vast dat premievergelijkers dik verdienen aan uw overstap. Elke overstapper levert dik geld op. Deze handel wordt 'affiliate marketing' genoemd.

Volgens Kassa krijgt Zorgwijzer.nl gemiddeld € 50 per nieuwe zorgverzekerde, de vergoeding die Pricewise ontvangt van verzekeraars is gemiddeld € 23,50. Zowel Poliswijzer als de Consumentenbond krijgen een vergoeding van € 45. Bij ZorgKiezer.nl loopt de vergoeding loopt de vergoeding uiteen van € 25 tot € 80, en Geld.nl ontvangt gemiddeld € 40,-. Independer zegt zo'n € 18 per overstapper te ontvangen.

3) Vergelijkingssites worden voor specifieke uitkomsten betaald door verzekeraars

De AFM aan het woord: "De meeste vergelijkingssites tonen na het maken van een vergelijking eerst een top-3. Vaak kan een aanbieder alleen in de top-3 komen als ze bereid is om een vergoeding te betalen aan de vergelijker als een consument een product afsluit. Het is wel mogelijk om door te klikken naar de volledige vergelijkingsresultaten, maar veel klanten doen dit niet. De AFM zou het toejuichen als vergelijkingssites helemaal geen ‘betaalde’ top-3 laten zien." Bron: AFM, Onderzoek dienstverlening vergelijkingssites, november 2014

4) De AFM over misleidende vergelijkingssites

In 2014 publiceerde de AFM voor het laatst een onderzoek naar vergelijkingssites. Van de in totaal ruim dertig vergelijkingssites werden uitsluitend de vijf grootste nader onderzocht. Volgens de AFM was de dienstverlening van deze vijf "over het algemeen in het belang van de klant". De AFM over de 25 kleinere vergelijkingssites: "Er kan zelfs sprake zijn van misleiding door advertentiesites die de suggestie wekken een nuttige en objectieve vergelijking te maken, maar dat niet doen. Consumenten die op basis van deze ‘vergelijking’ een product kiezen, lopen dus het risico dat ze er uiteindelijk weinig aan hebben of zelfs een verkeerde beslissing nemen." Bron: AFM, Onderzoek dienstverlening vergelijkingssites, november 2014

 

5) Vergelijkingssites geven verschillende uitkomsten

Wederom een quote van de AFM: "Doordat sites verschillende manieren van vergelijken hebben, niet altijd dezelfde aanbieders meenemen in de vergelijking en de prijzen van financiële producten tussen sites kunnen verschillen, kunnen de uitkomsten van een identieke zoekopdracht per site wel verschillen. Ook om die reden is het verstandig om altijd meerdere vergelijkingssites te gebruiken." Overigens neemt 40% van de consumenten niet de moeite om meer dan één vergelijkingssite te raadplegen. Bron: AFM, Onderzoek dienstverlening vergelijkingssites, november 2014

 

6) Vergelijkingssites vergelijken appels met peren

Consumenten ervaren toegevoegde waarde van vergelijkingssites, omdat ze inzicht bieden in de verzekering met de laagste premie. Vergelijkingssites zijn echter veel minder goed in het bieden van inzicht in de dekking van de verschillende verzekeringen. De consument denkt dat appels met appels worden vergeleken, terwijl dat niet het geval blijkt. We citeren uitspraken van zelfstandig consultant Ed van Eunen. Deze voerde in opdracht van AM (Assurantie Magazine) een zoektocht uit op internet naar de beste autoverzekering. Enkele van zijn conclusies op een rij: "Het blijkt dat elke verzekeraar zijn eigen voorwaarden hanteert, wat het vergelijken niet makkelijk maakt. Die voorwaarden hebben weer een groot effect op de prijs van de autoverzekering.

" "Wat opvalt is dat de jaarlijkse kilometrage per verzekering verschillend is. Sommige hebben als laagste categorie t/m 15.000 kilometer (...) terwijl andere verzekeraars lager zitten met een maximum van 12.000 kilometer (...) of zelfs 7.500 kilometer (...) per jaar."  "Voor een nieuwe klant is het van belang om te weten hoe hoog het eigen risico wordt en wat de te verzekeren jaarlijkse kilometrage is, dus het is verstandig voor verzekeraars om daar zo duidelijk mogelijk over te zijn, wat nu lang niet overal het geval is.” "“Behalve het eigen risico, waar de consument meestal wel bekend mee is, spelen heel veel andere zaken een rol waar de consument minder bekend mee is. Daarmee blijft het afsluiten van een autoverzekering toch enigszins een gok. We vermoeden dat de gemiddelde verzekerde niet precies zal weten waar hij wel en niet voor verzekerd is als het om de auto gaat." Bron: AM: Verzekeraars mistig over prijsverschillen autopolissen De conclusie van het onderzoek is overigens dat vergelijkingssites volgens Ed van Eunen weinig voordelen bieden ten opzichte van de verzekeraars zelf.

Samengevat

We kunnen ons goed voorstellen dat u niet teveel wilt betalen voor uw verzekeringen. Het vergelijken van een groot aantal verzekeringen, premies en polisvoorwaarden kost veel tijd. Vooral als het niet je dagelijks werk is. Wij nemen die klus graag van onze klanten over. Onze adviseurs maken daarbij gebruik van gespecialiseerde software waarin al het aanbod is opgenomen. Waarbij alle polissen van alle verzekeraars met elkaar worden vergeleken. Bij De Leeuw betalen verzekeraars niet om bovenaan een lijstje te komen.

Ons bedrijf is juridisch onafhankelijk (we zijn privé-eigendom, niet in handen van een bank verzekeraar), ons bedrijf is financieel onafhankelijk (we hebben geen leningen van banken of verzekeraars) en ons bedrijf is commercieel onafhankelijk (we maken geen inkoop-afspraken met verzekeraars). Natuurlijk kunt u ook zelf aan de slag gaan met vergelijkingssites. Zolang u zich blijft realiseren dat de kans groot is dat de uitkomst van uw zoektocht niet onafhankelijk tot stand is gekomen en er soms  appels met peren worden vergeleken. We nemen u de zoektocht graag uit handen. Misschien nog wel veel belangrijker is dat als wij uw verzekeringsbelangen behartigen en u een keer schade heeft, wij ervoor zorgen dat u maximaal rendement uit uw premie haalt. Want ook de strijd met verzekeraars over de uitleg van 'de kleine lettertjes' is voor ons dagelijks werk.

Wij zijn u graag van dienst!

Vragen

Uw vragen kunt u hieronder aan ons stellen.

 

Vragen & Reacties

Er zijn nog geen vragen of reacties. Wees de eerste die een vraag stelt of een reactie geeft
Gast
zaterdag 16 december 2017