De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

De kleine lettertjes (4) : Gerommel met uw reisverzekering

"De enige zekerheid die je hebt als je een reisverzekering sluit, is dat je de premie kwijt bent". Aldus één van de honderden reacties die de Telegraaf kreeg na een oproep aan lezers om hun ervaringen met reisverzekeringen te delen. Is het zo beroerd gesteld met reisverzekeringen in Nederland? Wij denken van niet. En dat leggen we u graag uit.

Horrorverhalen over slechte ervaringen met reisverzekeraars zijn populair. Minstens zo populair zijn de stoere verhalen aan de borreltafel over het frauderen met reisverzekeringen. Op het internet staan talloze varianten van het broodjeaapverhaal, dat er jaarlijks meer nieuwe dure merkzonnebrillen worden geclaimd dan verkocht. "Dat is eenmaal voorgekomen, in de tachtiger jaren", aldus Joop Rengers. En Joop mag het weten. Want Joop Rengers deed deze uitspraak als directeur van De Europeesche. Dit bedrijf is marktleider in reisverzekeringen en 14 maal verkozen tot de beste reisverzekeraar van ons land. Verzekeringsfraude is van alle tijden. Ook van deze tijd. Zodra er een nieuw model verschijnt, worden er opvallend meer mobiele telefoons en tablets van oudere modellen gestolen. Althans: gedeclareerd. In 2004 bleek dat alleen de schade door fraude op reisverzekeringen was opgelopen tot een half miljard euro. Dat is één de oorzaken waarom polisvoorwaarden van reisverzekeringen soms zo scherp lijken te zijn.  Een toelichting op de belangrijkste polisvoorwaarden van uw reisverzekering.

 

 

 

 

De belangrijkste kleine lettertjes van uw reisverzekering

  1. Is uw bagage niet nieuw, dan maximaal vergoeding dagwaardeReisverzekeraars vergoeden bij verlies van reisbagage de dagwaarde. De dagwaarde is de nieuwwaarde, verminderd met afschrijving. Hoe ouder de bagage is, hoe minder schade-uitkering u ontvangt. Verzekeraars gebruiken hun eigen afschrijvingspercentages per bagagesoort. Een voorbeeld: telefoons worden afgeschreven in drie jaar, brillen in vier jaar, verrekijkers in 10 jaar.  Zie bijvoorbeeld de Afschrijvingslijst van De Europeesche Reisverzekeringen).

  2. De maximale uitkeringen bij de basisdekking en de top-dekking. De premie van een reisverzekering is gebaseerd op een gemiddelde bagage. Dat houdt in dat kostbare onderdelen van uw bagage onder een (standaard) reisverzekering niet volledig verzekerd zijn. Alle reisverzekeraars bieden een basisdekking. Deze basisdekking is goedkoper dan de top-dekking, maar de uitkeringen zijn wel lager. Bij de basisdekking moet u denken aan maxima van € 1.500 voor foto- en video-apparatuur,  € 200 voor mobiele telefoons en maximaal € 300 voor zonnebrillen. Met een meer uitgebreide of top-dekking liggen de maxima wat hoger, bijvoorbeeld € 2.500 voor foto- en video-apparatuur, maximaal € 300 voor mobiele telefoons en maximaal € 300 voor een zonnebril.

  3. Bewijs van bezit èn bewijs van diefstal. Een reisverzekeraar vraagt van u dat u het bezit van uw bagage kunt aantonen met (originele) aankoopnota’s, garantiebewijzen, opnamebewijzen van uw bank, reparatienota's of op een andere manier. Een reisverzekeraar vraagt ook van u dat u bij diefstal of vermissing aangifte doet bij de plaatselijke politie.

  4. Eigen schuld, bij reisverzekeringen 'normale voorzichtigheid'. De meeste discussies over reisverzekeringen gaan over het onderwerp 'eigen schuld'. Het is een wettelijk beginsel dat een verzekering nooit een oplossing mag vormen voor schade die met opzet of door roekeloosheid is veroorzaakt. Reisverzekeraars gaan nog een stapje verder dan 'roekeloosheid'. En verlangen van u 'de normale voorzichtigheid' en zelfs dat u 'de beste voorzorgsmaatregelen neemt'. Als uw normale bagage uit een vervoermiddel (auto, boot, caravan, kampeerauto) wordt gestolen, dan keert de verzekeraar alleen uit als het voertuig goed was afgesloten en er dus sporen van inbraak aanwezig zijn. Daarnaast moet u uw spullen op de best mogelijke plek hebben opgeborgen, bij voorkeur in een afgesloten kofferbak. Als de bagage op uw achterbank ligt, mag deze van buitenaf niet zichtbaar zijn. Als er kostbaarheden uit een vervoermiddel worden gestolen, dan is er alleen dekking als u uw kostbaarheden daar heeft opgeborgen omdat u in een tent overnacht. Als er kostbaarheden uit een kampeerauto of caravan worden gestolen, dan moet deze op een kampeerterrein staan (en dus niet in een stad of in de vrije natuur).

Voorbeelden uit de praktijk

  • Tijdens uw kampeervakantie laat u uw bagage achter in uw caravan tijdens een kort toiletbezoek. U sluit uw caravan niet af onder het motto: "Als ze iets willen stelen, dan komen ze toch wel binnen". Geen dekking, geen uitkering.
  • Uw voertuig had afgesloten moeten zijn. (zie 4). Een kort moment van onoplettendheid. En weg is uw vijf jaar oude zonnebril. Wel dekking, geen uitkering.
  • Uw zonnebril heeft na vier jaar (afschrijving 25% per jaar) geen dagwaarde meer. (zie 1).
  • Uw gloednieuwe iPod blijkt verdwenen uit uw hotelkamer. U gaat naar het politiebureau, waar een lange rij met lotgenoten staat te wachten. U besluit dat u uw vakantiedag beter kunt besteden. Geen dekking, geen uitkering. U had aangifte moeten doen bij de politie. (zie 3).

Werkt het altijd op deze manier?

Strikt formeel werkt het op deze manier. Bovenstaande voorbeelden komen uit de praktijk.  En op deze manier wordt een schade afgehandeld als er strikt volgens de regels wordt gewerkt. Als u een eigen verzekeringsadviseur heeft, waarbij u al uw verzekeringen hebt ondergebracht, dan kan het soms ook anders werken. Dat komt omdat uw eigen verzekeringsadviseur u ook kent. En uw schadehistorie kent. Soms wordt de schade dan geheel of gedeeltelijk uitgekeerd op basis van 'coulance'. Uit de praktijk van De Leeuw: Eén van onze Kroonrelaties werd beroofd in Afrika. Aangifte doen in dat land was praktisch onmogelijk. Met bankafschriften kon worden aangetoond dat de fotocamera daadwerkelijk was aangeschaft. En dus werd er gewoon uitgekeerd. Een andere relatie moest een overstap maken in Atlanta (V.S.) Tijdens deze overstap  is relatie beroofd . Er was, in verband met het halen van de aansluitende vlucht, geen tijd meer om aangifte te doen. De schade werd toen uitgekeerd zonder dat er aangifte is gedaan.

Vragen?

Als u vragen heeft over dit onderwerp of over andere 'kleine lettertjes', dan zijn wij graag bereid om die te beantwoorden. U kunt hieronder uw reactie plaatsen.

 

Vragen & Reacties 2

Reactie van Victor Kamps op maandag 25 januari 2016 11:37

Blijft moeilijk om af te sluiten hoor. Ben laatst voor een half jaar naar Florida gegaan en toen heb ik toch maar een adviseur genomen om er meer helderheid in te krijgen. Vind mezelf nou niet bepaald lomp maar je verdwaald wel makkelijk in de kleine lettertjes.

Blijft moeilijk om af te sluiten hoor. Ben laatst voor een half jaar naar Florida gegaan en toen heb ik toch maar een adviseur genomen om er meer helderheid in te krijgen. Vind mezelf nou niet bepaald lomp maar je verdwaald wel makkelijk in de kleine lettertjes.
Reactie van Wim de Leeuw op dinsdag 26 januari 2016 08:53

Dat is precies de reden waarom onze klanten ons advies vragen in kwesties als deze.
Met vriendelijke groet,
mr Wim H. de Leeuw, directeur De Leeuw Groep

Dat is precies de reden waarom onze klanten ons advies vragen in kwesties als deze. Met vriendelijke groet, mr Wim H. de Leeuw, directeur De Leeuw Groep
Gast
zaterdag 21 oktober 2017

Gerelateerde berichten